niedziela, 20 marca 2016

Wpływ diety na stan naszej cery.

Jesteś tym co jesz - chyba każdy słyszał to powiedzenie. O ile wcześniej ludzie nie zwracali na to, aż tak dużej uwagi teraz zaczyna się to zmieniać. Wiele badań pokazuje jak wielki wpływ na nasze włosy, skórę, samopoczucie i funkcjonowanie ma dieta. I chociaż większość z nas próbuje usprawiedliwiać fast-foody, słodycze i chipsy - to nigdy nie będą nasi przyjaciele na dłuższą metę;)
Do rzeczy: CERA - co jeść, czego unikać, dlaczego, po co, jak? 
O tym dalej! ;)



Głównym sprawcą niedoskonałości naszej cery jest nadmiar łoju wydzielanego przez naszą skórę, czyli tzw. łojotok. Wbrew pozorom łój jest niezwykle ważną substancją, która przyczynia się do natłuszczenia cery w celu ochronienia jej przed uszkodzeniami. Jednak jego nadmiar objawia się pojawieniem nieprzyjaciół na naszej twarzy.


PRZYCZYNY

Mleko - niektórzy nie wyobrażają sobie poranka bez mleka z płatkami, a niektórzy wręcz go nienawidzą. Ja należałam do tej pierwszej grupy, a teraz nie pije go w ogóle! Więc z własnego doświadczenia wiem, że możemy się od niego odzwyczaić. 
Może ono wpływać niekorzystnie na cerę ze względu na obecność licznych hormonów wzrostu oraz podnoszenie poziomu insuliny. Oczywiście nie każdy musi źle reagować na mleko, jest to kwestia bardzo indywidualna. Jednak osoby, które mają problem z trądzikiem powinny zrezygnować z niego na jakiś czas i obserwować swoją cerę. Być może problemy znikną;)

Czekolada - jeśli chodzi o czekoladę to wciąż trwają badania nad jej wpływem na cerę. Na pewno czekolada mleczna nie jest naszym sprzymierzeńcem, ale już gorzka o zawartości powyżej 60% kakao w niedużych ilościach wielkiej szkody nam nie wyrządzi. 



Produkty o wysokim indeksie glikemicznym - indeks glikemiczny informuje nas jak szybko wzrasta poziom insuliny po zjedzonym produkcie. Insulina natomiast wzmaga produkcje insulinopodobnego czynnika wzrostu, a przez to zwiększa się stan zapalny.
Produkty o wysokim IG to przede wszystkim białe zboża, produkty słodkie, rozgotowane warzywa np. marchewka, dojrzałe banany i (nad czym bardzo ubolewam) arbuzy.
Tabelkę z produktami znajdziecie na pierwszej lepszej stronie po wpisaniu w google;)


Zbyt mało błonnika w diecie - błonnik wspomaga rozwój korzystnej mikroflory jelitowej, obniża poziom glukozy i insuliny we krwi co z kolei zmniejsza poziom zapalny. Dlatego ważne jest, żeby nie zabrakło go w naszym jadłospisie, głównie pod postacią warzyw i owoców.

Zbyt mało NNKT (Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych) - Kwasy Omega-3 i Omega-3 pod postacią np. ryb czy orzechów są niezbędne w naszej diecie. Korzystnie wpływają na nawilżenie naszej skóry, regeneracje naskórka, a ich niedobór może powodować trądzik.



CO JEŚĆ?

Białko - rośliny strączkowe: soczewica, soja, groch, fasola; mięso; ryby; jaja; chude twarogi,
Kwasy omega-3 - orzechy; ryby: śledź, łosoś, makrela,
Witamina C - warzywa i owoce: cytrusy, papryka, owoce jagodowe,
Cynk - otręby, pestki dyni, mięso, nasiona roślin strączkowych,
Przeciwutleniacze - zielona herbata, czerwone wino, warzywa i owoce,
Suplementy - aloes, olej z wiesiołka,
Probiotyki - fermentowane warzywa: kapusta kiszona, ogórki, fermentowane produkty mleczne: kefir.
WODA! - Odpowiednie nawadnianie to podstawa!






INNE PRZYCZYNY

Warto pamiętać, że problemy z cerą mogą nie wynikać tylko ze złego odżywiania. Jednym z głównych czynników jest stres! Który oddziałuje na tak wiele części naszego ciała, że pojawi się o nim osobny wpis;)
Kolejnym powodem są zażywane leki, hormony i tutaj niestety za dużego wpływu nie mamy.
Warto też zwrócić uwagę na używane przez nas kosmetyki. Może używamy takich, które zatykają pory, nie są przeznaczone do naszego typu cery, czy mają nieciekawy skład. 
Ważne jest też oczyszczanie skóry twarzy, wydaje się to normalne, ale czasami możemy z tym przesadzać pozbawiając się bariery ochronnej.
Najmniej optymistyczny dla nas jest czynnik genetyczny. No cóż, rodziny się nie wybiera!;)






Zapraszam na INSTAGRAM, gdzie jestem codziennie!

10 komentarzy:

  1. naprawdę świetnie, że napisałaś! muszę prześledzić uważnie to, co jem :)

    pozdrawiam!

    positivelittlethink.blogspot.com [klik]

    oddech-piora.blogspot.com [klik]

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy post, dieta jest bardzo ważna jeżeli chodzi cerę. Jka ktoś ma trądzik to bez diety nawet leki nie są zbyt skuteczne.
    Ciekawie prowadzisz bloga, zdjecia modowe i tematy urodowe;)
    fajnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo przydatny post! Ja nie mam jakichś większych problemów z cerą, ale czasami zdarzają się okresy powiedzmy - niesprzyjające :D Nie spodziewałam się, że mleko może źle wpływać na cerę... chyba muszę pomyśleć o ograniczeniu (ale kawa z mlekiem jest taka pyszna! hahah)
    www.itsnesti.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. W życiu nie zwracałam uwagi na to co jadam A szkoda, teraaz zaczynam bardziej poważnie do tego podchodzić. Dzięki za post. Bo z cerą mam okropne problemy :c

    OdpowiedzUsuń
  5. Kochana zachwycasz <3 Wyglądasz wspaniale :)
    Po tym poście zacznę się bacznie przyglądać produktom zanim je kupię :)

    ---------------------------
    http://fashionelja.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny post, bardzo przydatne informacje :) W moim przypadku na stan skóry w największym stopniu wpływ ma stres ;/
    Pozdrawiam!
    www.evelinebison.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Spodnie cudooo <3
    Interesuje sie dietetyka i zgodze się z Twoim postem!

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com Odpowiadam na każdą obserwacje i propozycje wejść w linki :)

    OdpowiedzUsuń
  8. świetne zdjęci :-) ja mam często syfki na twarzy podczas okresu... :-(

    OdpowiedzUsuń
  9. bardzo przydatny post . Buźka :*

    OdpowiedzUsuń
  10. Owoce są u mnie na porządku dziwnym :) uwielbiam je i chyba nigdy z nich nie zrezygnuję;)

    OdpowiedzUsuń

Jak już tu jesteś - wyraź swoją opinie, a ja na pewno zajrzę do Ciebie;)
Podoba Ci się mój blog? - Zaobserwuj;)